استفاده از مواد مرجع یا مواد کنترل کیفیت، استفاده از دستگاه‌های جایگزین، بررسی میان دوره‌ای دستگاه‌های اندازه‌گیری، استفاده از استانداردهای بررسی و یا کاری، بررسی میانی تجهیزات، تکرار آزمون‌ها یا کالیبراسیون‌ها، انجام آزمون بر روی اقلام نگهداری شده، همبستگی میان نتایج مربوط به ویژگی‌های مختلف یک قلم مورد آزمون یا کالیبراسیون، بازنگری نتایج گزارش شده، مقایسات درون آزمایشگاهی، آزمون نمونه (های) مجهول از تکنیک‌های اطمینان از اعتبار نتایج آزمون می‌باشد.

اما برای اینکه یک آزمایشگاه از میزان عملکرد و خصوصاً دقت و صحت خود اطمینان حاصل نماید باید از برنامه کنترل کیفیت خارجی نیز استفاده کند. برنامه کنترل کیفیت خارجی از طریق مقایسات بین آزمایشگاهی ممکن می‌گردد. بدین صورت که حداقل دو آزمایشگاه بر روی نمونه‌های یکسان یا مشابه آزمون انجام دهند. یکی از بهترین روش‌ها جهت کنترل کیفیت خارجی، آزمون مهارت یا کفایت تخصصی یا proficiency test می‌باشد که توسط مجری با صلاحیت که الزامات استاندارد ایزو 17043 را برآورده می‌کند، برگزار می‌شود.

داده‌های حاصل از این روش‌های کنترل کیفیت باید تحلیل و پایش شود.

در دوره اطمینان از اعتبار نتایج آزمون علاوه بر اینکه کلیه روش‌های اطمینان از اعتبار نتایج آزمون تشریح می‌گردد با نرم افزارهای تحلیل آماری نتایج مانند اکسل و minitab نیز آشنا شده و نحوه بکارگیری آن‌ها را می‌آموزید.

آشنایی با رزومه مدرس

مهندس کوثر توکلی

  • کارشناس ارشد مهندسی شیمی- دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دارای سابقه مدیریت کیفیت خط تولید و آزمایشگاه پلیمر
  • مدیرعامل شرکت دانا سنجش آپادانا
  • مشاور سیستم مدیریت آزمایشگاه (ایزو 17025)
  • مشاور ایزو 17025 مجتمع آزمایشگاهی
  • مدرس دوره های آموزشی سیستم مدیریت آزمایشگاه در واحدهای تولیدی صنعتی

سرفصل های دوره

پس از شرکت در دوره مذکور اطلاعات خود را وارد کرده و فرم مربوط به نظرسنجی دوره را تکمیل فرمایید.